کد مطلب:227834 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

یونس بن عبدالرحمن
یونس از شاگردان برجسته ی امام كاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام بود و حضرت رضا علیه السلام سه بار، بهشت را برای یونس بن عبدالرحمن ضامن شدند. [1] او دارای تألیفات ارزنده ای بود و با بیان قلم از حریم ولایت و



[ صفحه 86]



امامت دفاع می كردند. یكی از كتابهای او، كتاب «یوم و لیلة» است كه احمد بن ابی خالد، پدر رضاعی امام جواد علیه السلام می گوید: یك بار بیمار شدم و امام جواد علیه السلام به عیادتم آمدند. كتاب «یوم و لیلة» یونس در كنار بسترم بود. امام جواد علیه السلام آن را تا آخر ورق زدند و دیدند و دو بار فرمودند: خداوند یونس را رحمت كند.

یونس از مراجع و فقهای عالیقدری است كه حسن بن علی بن یقطین می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض كردم: فدایت گردم! محل سكونتم با شما خیلی دور است؛ آیا در مسایل مورد نیاز و احكام دینی می توانم به «یونس بن عبدالرحمن» مراجعه كنم؟ آیا یونس در محضر شما مورد اطمینان است؟

حضرت فرمودند: آری؛ او مورد اطمینان است. [2] .

در یك مورد اهالی بصره در مورد یونس: به حضرت رضا علیه السلام شكایت نمودند. یونس غمگین شد. حضرت رضا علیه السلام به یونس فرمودند: ای یونس! وقتی كه امام از تو راضی و خشنود است، باكی بر تو نیست.

«عزیز بن مهتدی» وكیل حضرت رضا علیه السلام در قم، در ضمن نامه ای برای امام علیه السلام، از شأن یونس پرسید. آن حضرت در پاسخ با خط مباركشان چنین نوشتند: او را دوست بدار و برای او طلب رحمت كن؛ گرچه همه ی مردم شهر با تو در این مورد مخالفت كنند. [3] .



[ صفحه 87]



سران واقفیه مثل «زیاد قندی» و «علی بن حمزه ی بطاینی» به یونس پیام دادند كه اگر واقفی شود، ده هزار مثقال طلا به او بپردازند. یونس در پاسخ نوشت: از امام صادق علیه السلام و باقر علیه السلام روایت شده است:

هرگاه بدعت در دین آشكار شد، بر دانشمند واجب است كه آگاهی هایش را آشكار سازد و گر نه ایمان از او زایل می شود و من هرگز جهاد در دین و امر خدا را ترك نمی كنم. [4] .


[1] قاموس الرجال، ج 9، صص 494 - 490.

[2] اعيان الشيعه، ج 10، ص 327.

[3] همان.

[4] بحارالانوار، ج 48، ص 252.